Äntligen hemma!

Saker att göra under mammaledigheten

En del känner att de har fullt upp hela tiden under sin mammaledighet, medan andra känner att tiden går otroligt långsamt och att de inte riktigt vet vad de ska göra med den. I följande inlägg kommer det därför några tips på saker som man kan göra om man känner sig uttråkad. Har man tur sover ju bebisen mesta delen av tiden, vaknar för att äta ibland, sedan måste man byta blöja innan det är dags att sova igen. Så ta vara på tiden så att du känner att du har fått ut något av din mammaledighet utöver en massa bebismys och långa promenader med dina vänner som också är nyblivna mammor. Det bör understrykas att ofta är det de som blir mammor för första gången som kan uppleva att det finns mycket dötid. De som redan har några småttingar kan ha fullt upp med att ta hand om dem mellan matningar och blöjbyten.

Fixa saker som måste göras i hemmet

Om man gillar att fixa och dona i hemmet kan mammaledigheten vara ett alldeles ypperligt tillfälle att komma i ordning med saker och ting. Förbered dig genom att handla saker på byggmax under helgen, sedan är det bara att sätta igång så fort lillen har somnat.

Läs en distanskurs och lär dig något nytt

Om huset är i ordning men du känner att du kanske skulle vilja lära dig något nytt är distanskurser väldigt bra alternativ. I dagens läge kan man läsa nästan vad man vill tack vare internet. Vissa kurser ger till och med högskolepoäng, vilket kan leda till att man är lite mer attraktiv på arbetsmarknaden den dagen man kommer tillbaka från mammaledigheten.

Börja pyssla

Om du är kreativ kanske mammaledigheten kommer att ge dig tid att ta upp din gamla hobby igen. Eller så kanske det är ett tillfälle att se om du kan falla för en ny hobby. I följande lista kan du hitta några exempel på saker som man kan fördriva tiden med när man är mammaledig:

  • Sticka
  • Virka
  • Sy
  • Måla
  • Dreja
  • Pärla

Börja träna för att komma tillbaka i form

En annan sak som är väldigt populär är att man sätter igång och tränar under mammaledigheten. Väldigt många gym har särskilda erbjudanden för nyblivna mammor och om du har tur kan det även finnas klasser som man kan ta med barnen på. Det kan kännas som att man inte befinner sig i sin egen kropp direkt efter förlossningen, så sätt igång och träna men kom ihåg att det kan ta några månader innan du kommer i dina favoritbyxor igen. Dock är det viktigt att nämna att när man tränar så frigörs endorfiner vilket gör att man känner sig lycklig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *